Voor Exit 3 hebben we ervoor gekozen om niet in het heden (Exit 1) te spelen, en ook niet in een dystopische toekomst (Exit 2) maar in het verleden.
Het is juni 1961 en je woont in Riverton, een rustige voorstad van Springfield (IL). Twee maanden geleden is de Amerikaanse invasie in de Varkensbaai mislukt. Sindsdien rommelt het: diplomaten zijn over en weer teruggeroepen, militairen zijn in intensieve training en de kranten staan er vol van dat Chroesjtsjov dit waarschijnlijk niet over zijn kant zal laten gaan.
Zojuist is het luchtalarm afgegaan. Zoals zoveel wijken in de VS heeft die van jou een officiële schuilkelder en een veelgeoefend evacuatieplan. De larp begint op het moment dat jij en je wijkgenoten zich installeren in hun nieuwe onderkomen, zonder dat jullie weten hoe lang het zal duren voordat het sein 'veilig' weer wordt gegeven.
De jaren '60 waren een andere tijd wat mentaliteit betreft. Zeker in de VS stonden mensen nog met één been in het conservatieve gedachtengoed van de jaren '50, terwijl toch steeds duidelijker werd dat er grote dingen aan het veranderen waren op maatschappelijk vlak.
Bedenk dat de mensen in 1961 nog geen 10 jaar verwijderd waren van Height Ashbury en de hippiebeweging. Op het moment dat we spelen waren dergelijke dingen echter nog nauwelijks aan de orde.
Deze dingen dienen om je een gevoel van context te geven wat tijd betreft.
Houd er met het maken en spelen van je personage dus rekening mee dat niet alle meningen en gedragingen die we nu als normaal beschouwen sociaal geaccepteerd waren.